FANDOM

I Shiroi Senshi YamatoRedigera

Habu var från början del av Fubukis flock och hjälpte till att ta hand om Yamato då han fortfarande var liten valp. Men då Fubuki dör och Yamato bor hos människor är Habu helt ensam. Habu syns första gången då Ryô Fujiwara är på en skolresa i skogen och räddar en pojke från att drunkna. Morgonen därpå kallar Habu på Yamato som följer med honom. Habu tränar först bara unge Yamato i snabbhet, men då en örn lägger sig i och tar tag i Yamato och flyger iväg, räddar Habu honom. Sedan låter han Yamato ta itu med den stora fågeln, och hindrar människo-pojarna att lägga sig i. Men då Yamato inte klarar det hoppar Habu på örnen så den flyger iväg, dock räcker det inte för Habu som snabbt hoppar upp i ett träd och på örnen så den faller till marken död. Det är först då som Yamato minns Habu från unga valpdagar. De två hundarna springer ifrån människorna och Habu lär Yamato jaga. Då Yamato fångat en flygekorre, kommer en tiger (som rymt då buren gått sönder) och försöker ta bytet. Men Habu försvarar bytet och kastar sig in en strid mot tigern. Tigern sårar honom i allvarligt i sidan, och faller. Men då Yamato försöker behålla bytet genom att hoppa undan, mister han det då han tiger anfaller. Habu blir arg på Yamato som mist bytet till tigern, och kaster sig mot den ätande tigern. Habu blir mer allvarligt sårad, och då kastar sig Yamato in. Då Yamato håller tigern uppmärksamhet, biter Habu tag i tigerns mage och rullar så att magen spräcks och tigern dör. Men Habu klarar sig inte och dör strax efter själv från skadorna.